Cikorija. Zdrava zamena za kafu, upotreba, recepti

U ovom tekstu istražujemo sve što trebate znati o cikoriji - biljci koja je više od običnog dodatka kafi. Otkrijte njen nutritivni sastav, lekovita svojstva i raznolike načine upotrebe. Ostanite sa nama dok istražujemo čari ove izuzetne biljke.
cikorija
Sadržaj teksta

Cikorija ili vodopija (Cichorium intybus) je zeljasta višegodišnja biljka, koja je rasprostranjena po svim krajevima naše zemlje, a ima je i u drugim delovuma Evrope, Severnoj Americi, Kini, Australiji. Raste kao korov na livadama, poljima, pustim neobrađenim mestima, uz puteve. Cveta od juna do septembra. Prepoznaje se po svetlo plavim cvetovima.  U narodu je poznata još kao vodopija, modrica, gologuza, cigura.

Osim što je popularna kao zamena za kafu i dodatak napicima, cikorija ima dugu listu zdravstvenih koristi. Bogata je vlaknima, inulinom, vitaminima i mineralima koji podržavaju varenje, regulišu nivo šećera u krvi i doprinose opštem zdravlju. Pored toga, istraživanja sugerišu da cikorija može imati antioksidativna i protivupalna svojstva, što je čini vrednim dodatkom svakodnevnoj ishrani.

Vodopija – upotreba

Iako korovska biljka, cikorija tj. vodopija zauzima značajno mesto u tradicionalnoj, narodnoj medicini a koristi se i u ishrani.

Kao povrće se upotrebljavaju mladi prizemni listovi koji se beru pre cvetanja i jedu kao salata ili dodaju jelima. Lišće cikorije ima blago gorak ukus pa najčešće meša sa drugim zelenim povrćem. Listovi liče na listove maslačka.

Koren cikorije je bogat lekovitim supstancama i on se najviše koristi kao čaj i napitak sličan kafi.

Cikorija zdravlje

Upotrebom cikorije se povoljno utiče na kardiovaskularni sistem, stabilizuje se nivo šećera u krvi, umanjuje bol kod reume i artritisa, podstiče imunitet, stabilizuje rad organa za varenje, pomaže mršavljenju i detoksikaciji, ipak se mora biti oprezan kod osoba koje imaju kamen u žuči, trudnica i dojilja.

Cikorija je bogata vitaminima A, B6, B12, C, E, P, K, mineralima Na, Mg, Zn, Ca, Fe, Cu i inulinom koji se nalazi u korenu.

Inulin cikorija

Inulin je prebiotik koji služi kao hrana “dobrim” bakterijama u crevima čime doprinosi poboljšanju crevne flore pa samim tim i boljem imunitetu i varenju. Inulin štiti srce, krvne sudove i jetru, a pomaže i pri apsorpciji kalcijuma i jača kosti.

U sistemu za varenje inulin se pretvara u inulin propionat koji pospešuje izlučivanje insulina iz pankreasa čime doprinosi regulaciji nivoa šećera u krvi.

Svež koren sadrži oko 20% inulina. Sušenjem se sadržaj inulina povećava do 60%.

Kafa od cikorije – Divka 

Ako ste ljubitelj kafe, a želite da smanjite unos kofeina, kafa od cikorije je zdrava zamena. Sličnog je izgleda, ukusa i arome. Pravi se od korena cikorije koji se po vađenju pere, čisti, seče na trake, termički tretira i melje. Dejstvom povišene temperature dolazi do karamelizacije šećera koji daje tamno braon boju, povećava se slatkoća i smanjuje gorčina koja je karakteristična za sirov koren.

Kafa od cikorije se može kuvati od čiste cikorije ili mešati sa kafom u odnosu 3:1 (kafa:cikorija).

U evropskim zemljama je ovaj napitak bio poznat pre same kafe, po nekim spisima iz 1580. godine pominje se da je napitak “turske kafe” po ukusu najbliži napitku od cikorije.

Kafa od cikorije se još naziva i “sirotinjska ili ratna kafa “, a najviše je počela da se upotrebljava za vreme Napoleona 1808. godine kada je Francuska bila pod blokadom i kafa se nije uvozila. Takođe i za vreme drugog svetskog rata u Nju Orleansu zbog prekida isporuke kafe, upotreba cikorijine kafe je postala popularna. Kod nas je poznata pod nazivom “divka”.

Koren cikorije se može dodavati pivu ili koktelima, može se koristiti u proizvodnji jogurta, sladoleda, margarina jer daje glatku i kremastu strukturu, ili kao zaslađivač.

Cikorija ili divka  – kako se priprema kafa od cikorije?

Napitak “cikorijina kafa” se priprema tako što se jedna kafena kašičica prelije sa 200 do 300ml hladne vode zagreje do ključanja i kuva još 2 do 3 minuta, ostavi da se talog slegne, a potom sipa u šolju. Napitak se može po želji zasladiti (medom, agavom ili javorovim sirupom) i dodati neko biljno mleko, cimet ili đumbir.

Cikorija kofein

Za razliku od kafe, koja je poznata po visokom sadržaju kofeina, cikorija je potpuno bez kofeina. To znači da ljudi koji žele izbegnu kofein ili su osetljivi na njega mogu bezbedno konzumirati cikoriju kao alternativu, a da ne brinu o negativnim efektima koje kofein može izazvati.

Da li trudnice i dojilje smeju da piju kafu od cikorije?

Kafu od cikorije smeju koristiti trudnice i dojilje. Prednost u odnosu na pravu kafu je u tome što kafa od cikorije – popularno nazvana divka, ne sadržći kofein. Međutim, prilikom izbora divke neophodno je obratiti pažnju na deklaraciju. Mnogi proizvođači mešaju cikoriju sa pravom kafom. Ove kombinacije sadrže kofein i nisu dobar izbor za trudnice i dojilje.

Cikorija čaj

Čaj od korena cikorije ili nadzemnog dela biljke u cvetu (herba), koristi se kao gorko sredstvo za bolje varenje, jačanje želuca, obilnije lučenje žuči i mokraće. Cikorija čaj se priprema se tako što se jedna kašičica usitnjenog korena cikorije ili herbe, prelije sa 200ml ključale vode. Nakon 15 minuta, procedi i čaj je spreman za konzumiranje. Preporučuje se ispijanje po jedne šolje čaja 2-3 puta na dan.

Cikorija nuspojve – Koliko je cikorija sigurna za upotrebu?

Cikorija je sigurna za upotrebu i nema nekih nuspojava ukoliko se konzumira umereno. Međutim, nekim ljudima cikorija neće prijati. Moguće neželjene reakcije upotrebe vodopije su: problemi sa varenjem (prevashodno nadimanje ili dijareja), fluktuacija u nivou šećera u krvi, pojava svraba, crvenila, otežano disanje. Osobe koje imaju Kronovu bolest trebaju biti oprezne prilikom konzumiranja cikorije.

Cikorija gluten

Gluten je protein koji je prisutan u žitaricama tako da cikorija ne sadrži gluten ali moguće je da se u proizvonji cikorija konatminira glutenom. To se dešava kada se cikorija proizvodi u istom pogonu kao i namirnice koje sadrže gluten. Osobe koje imaju celijakiju ili glutensenzitivnu enetropatiju pre kupovine bilo kog proizvoda pa i cikorije neophodno je da pročitaju deklaraciju i izaberu one proizvode koji su deklaricani kao gluten free (proizvedeni su po standardima bez glutenske proizvodnje).

Cikorija alergije

Alergijske reakcije na vodopiju su vrlo retke ali moguće, kao i pri upotrebi bilo koje druge namirnice. Alergija na cikoriju može se manifestovati pojavom ospica, svraba kože, oticanja i jako retko teškoćama prilikom disanja.

Interakcije sa lekovima

Ukoliko se kozumira u umerenim količinama cikorija neće poremetiti iskoristljivost lekova. Međutim, preteranim konzumiranjem cikorije u organizam se unose i veće količine inulina. Inulin kao prebiotik tj. hrana za dobre bakterije u našim crevima utiče na promenu crevnog mikrobioma što utiče na iskoristljivost nekih lekova ( npr. smanjuje se nivo lekova za dijabetes, za srčane problema, imunosupresivi, antibiotici itd.).

Salata od cikorije – recept 

Sastojci

  • 1 glavica cikorije
  • 1/2 crvenog luka (opciono)
  • 1-2 paradajza
  • Maslinovo ulje
  • Balsamiko sirće
  • So i sveže mleveni crni biber po ukusu

Uputstvo za pripremu

Salatu pripremajte u velikoj činiji kako biste lakše izmešali sastojke.

Očistite cikoriju od spoljnih listova, operite je hladnom vodom i osušite. U pripremljenu cikoriju dodajte crveni luk iseckan na kolutove a zatim i iseckan paradajz. Sastojke izmešajte.

Po ukusu salatu prelijte maslinovim uljem i balzamiko sirćem. Takođe po ukusu posolite i dodajte biber. Sve sastojke još ponovo promešajte i posle desetak minuta konzumirajte.

 

Diplomirani inženjer prehrambene tehnologije.
NAJNOVIJI TEKSTOVI
Probiotici-baner-300x300px
OTT-baner-300x250px
Biofeminn_300x300px