Sadržaj teksta

Teško je voleti i biti ostavljen. Raskid se često doživljava kao gubitak dela sebe jer svaka veza podrazumeva davanje. Naglim prekidima veze najviše su sklone narcisoidne ličnosti. Reakcija na raskid može trajati od nekoliko nedelja do nekoliko godina i prolazi kroz određene faze. Uz sticanje uvida u razloge raskida ljubavni krah se može iskoristiti i za razvoj sopstvene ličnosti.

Svi koji iskreno vole žive u nadi da će ljubav trajati večno. Svaka veza podrazumeva davanje pa se raskid često doživljava kao gubitak dela sebe. Poželjno je pomoću psihoterapije razumeti zašto je veza prekinuta, povezati sa ranijim iskustvima i tako ljubavni krah iskoristiti za razvoj sopstvene ličnosti. Nije sramota doživeti poraz, važno je posle toga ustati i uz uvid ponovo uživati u životu. U ljubavi nema garancija, veza se mora negovati da bi se razvijala. Kad se partneri prerano spoje, a samo jedan nastavlja psihološki razvoj, dolazi do disbalansa veze. Raskid je još teži ako je istovremeno i razvod, posebno ako su tu i deca, što zahteva sistemsku porodičnu terapiju.

Razlozi za rastanak su mnogobrojni, a način prekida veze zavisi od konkretne osobe i njenih prethodnih životnih iskustava. Neposredni povodi mogu biti nalaženje druge osobe, gubitak seksualne privlačnosti, potreba za dominacijom jednog partnera, osećaj gubitka slobode ili neuzvraćene ljubavi. Sa psihološke tačke gledišta, najbolje je sporazumno razilaženje, nakon otvorenih razgovora, što podrazumeva psihološku zrelost partnera.

Naglim prekidima ljubavne veze najviše su sklone narcisoidne ličnosti. Iako se često misli da one previše vole sebe, istina je sasvim drugačija. One premalo vole sebe, imaju manjak samopouzdanja, zavisne su od mišljenja drugih, ispoljavaju bes kad ih neko kritikuje, muči ih osećanje praznine koju ne mogu ispuniti i zato imaju potrebu za skupljanjem „trofeja“. Ljubavne veze su im razbribriga, dramatizacija, nešto što potvrđuje samopouzdanje, puni „baterije“, pri čemu vešto prikrivaju prave ciljeve. Nije im cilj da budu u vezi i da vole, jer za to nemaju kapaciteta, već žele da osvoje, naročito teško osvojive. Uporno tragaju za onim što je partneru potrebno, pravi su kameleoni, ispune očekivanja i gube motivaciju čim ostvare cilj. Napušteni partner najpre ne shvata prave razloge za raskid i okrivljuje sebe, razmišlja o tome da li bi bilo drugačije da je bolji, mudriji, lepši, bogatiji. Međutim, kada narcisi bivaju ostavljeni oni su besni (tzv. narcistički bes), osvetoljubivi, prebacuju svu krivicu na partnera, trude se da nastave vezu samo zato da bi uzvratili povredu i time sebi olakšali osećanje manje vrednosti, da oni budu ti koji ostavljaju.

Tuga nakon raskida može trajati od nekoliko nedelja do nekoliko meseci, pa i godina i prolazi kroz nekoliko faza. Neposredno posle raskida nastaje period duševne praznine i velika potreba da se ona popuni. Neko čežnju potiskuje preopterećujući se poslovima samo da „ne misli“ i zatvara se za novu vezu, dok drugi negiraju osećanja čestim menjanjem partnera. Koliko god bili jasni signali koji ukazuju da se vezi bliži kraj, raskid se prihvata sa nevericom. Posle početnog šoka dolazi tzv. faza iluzija. Čežnja za partnerom se ispoljava u traganju za svim onim što podseća na lepe zajedničke trenutke i daje nadu da će se partner vratiti. Napušteni partner, nošen nadom u pomirenje sluša zajedničku muziku, čita horoskop, otvara pasijans, u filmovima prepoznaje nekadašnje srećne trenutke provedene zajedno, ima doživljaj telepatije, priviđa mu se voljena osoba, isčekuje telefonski poziv. Muškarci olakšanje uglavnom nalaze u sportu a žene u dugim razgovorima sa prijeteljicama, u kojima žele savet, a istovremeno brane bivšeg partnera. Prava žalost zbog gubitka stiže u trenutku kada se shvati da se partner neće vratiti. Čežnju za partnerom oseća i telo, previše se spava ili se javlja nesanica, ubrzan rad srca, bol u stomaku, gubitak apetita ili pojačana potreba za hranom (naročito slatkišima), neki traže utehu u piću ili tabletama. U trećoj fazi tuga prelazi u bes prema voljenoj osobi, ali pošto nje nema nezadovoljstvo se prenosi na okolinu.

NAJNOVIJI TEKSTOVI
Probiotici-baner-300x300px
INSTA-2-696x696
image1-1-696x696