Crni pirinač. Zašto je korisno jesti crni pirinač.

Sadržaj teksta

Da li ste već probali crni pirinač? Poznat još pod nazivima zaboravljeni ili purpurni pirinač, vrsta je pirinča koji pripada vrsti Oryza sativa. Njegova crno-ljubičasta boja potiče od pigmenta antocijanina, koji ima snažna antioksidantna svojstva.

U staroj Kini crni pirinač se smatrao toliko jedinstvenim i hranljivim, da je njegova konzumacija bila dozvoljena samo članovima carske porodice. Danas, zahvaljujući svom blagom, orašastom ukusu, mekoj teksturi i brojnim hranljivim svojstvima, crni pirinač je sastojak mnogih kuhinja širom sveta.

Šta sadrži crni pirinač?

U poređenju sa drugim vrstama pirinča, crni ima najveći sadržaj proteina. U 100g sadrži 9g proteina, dok smeđi pirinač sadrži 7g.

Odličan je izvor gvožđa, minerala koji je neophodan za prenošenje kiseonika kroz organizam.

¼ šolje (45g) sirovog crnog pirinča obezbeđuje: 160 kalorija, 1,5g masti, 4g proteina, 34g ugljenih, 1g vlakana, 6% PDU gvožđa.

Bogatstvo antioksidanasa

Crni pirinač je izuzetno bogat antioksidansima. Pošto je oksidativni stres povezan sa povećanim rizikom od nekoliko hroničnih oboljenja, uključujući bolesti srca, Alchajmerovu bolest i neke vrste raka, ovi molekuli su veoma važni. Pored antocijanina, otkriveno je da sadrži preko 23 biljnih komponenti sa antioksidativnim svojstvima, uključujući nekoliko tipova flavonoida i karotenoida.

Održava oči zdravim 

Crni pirinač sadrži veliku količinu luteina i zeaksantina, karotenoida koji su važni za zdravlje očiju. Ove komponente deluju kao antioksidansi i pomažu u zaštiti očiju od mogućeg oštećenja dejstvom slobodnih radikala. Pokazano je da lutein i zeaksantin pomažu u zaštiti retine tako što filtriraju štetne talase plave svetlosti. Istraživanja tvrde da ovi antioksidansi mogu da igraju i važnu ulogu u zaštiti od makularne degeneracije, koja je vodeći uzrok slepila širom sveta. Mogu da smanje rizik od katarakte i dijabetične retinopatije.

Saznajte više o uticaju plave svetlosti na oči: Sindrom kompjuterskog vida

Da li je crni pirinač gluten-free?

Gluten je vrsta proteina koji se nalazi u žitaricama, kao što su pšenica, ječam i raž. Ljudi sa celijakijom moraju da izbegavaju gluten, jer on okida imuni odgovor koji oštećuje tanko crevo. Gluten može da izazove i GI sporedne efekte, kao što su nadimanje i bol, kod osoba koje su osetljive na gluten. Crni pirinač prirodno ne sadrži gluten, pa ga ove osobe bez bojazni smeju konzumirati.

Saznajte više o celijakiji: Celijakija. Kako prepoznati da vam gluten smeta?

Da li upotreba crnog pirinča goji?

Crni pirinač je dobar izvor proteina i vlakana, koji mogu da pomognu u smanjenju telesne težine tako što smanjuju apetit i povećavaju osećaj sitosti.

Broj studija o uticaju crnog pirinča na telesnu težinu je još uvek mali, ali zato postoje rezultati po kojima u kombinaciji sa smeđim pirinčem pomaže u smanjenju telesne težine. U jednoj 6-nedeljnoj studija na 40 žena sa prekomernom težinom, one koje su jele miks braon i crnog pirinča do 3x dnevno. na dijeti sa smanjenim unosom kalorija. izgubile su značajno više na telesnoj težini nego one koje su jele samo beli pirinač.

Da li utiče na nivo šećera u krvi?

Studije na životinjama ukazuju da jedenje crnog pirinča i druge hrane bogate antocijaninima može da pomogne u smanjenju nivoa šećera u krvi kod osoba sa tipom 2 dijabetesa. Potrebne su studije na ljudima koje bi ovo potvrdile.

Manji rizik od nealkoholne bolesti jetre

Jedna studija na miševima je pokazala da dodavanje crnog pirinča ishrani bogatoj mastima značajno smanjuje akumulaciju masti u jetri.

Kako se crni pirinač sprema? 

Crni pirinač se kuva na isti način kao i beli pirinač, sa malom razlikom da je potrebno  nešto više vremena za njegovu kulinarsku obradu.

Crni pirinač ima tvrđi omotač i zbog toga je preporuka da se potopi u mlaku vodu na nekoliko sati pre kuvanja. Pre toga ga treba oprati pod mlazom hladne vode kako bi se sa površine uklonio višak skroba.

Kada voda provri poklopiti posudu, smanjiti temperaturi i kuvati pirinač 30-40 minuta ili dok ne upije svu vodu.

Skloniti posudu sa ringle i ostaviti poklopljeno još 5 minuta. Ukoliko na pakovanju nije naznačeno drugačije, na 1 šolju (180 g) nekuvanog pirinča dodati do 2 šolje vode ili bujona.

Tako spremljen crni pirinač se može koristiti uz svako jelo uz koje obično jedete ostale vrste pirinča. Njegova tamno ljubičasta boja može sasvim obično jelo da pretvori u obrok zadivljujuć na oko.

NAJNOVIJI TEKSTOVI
Probiotici-baner-300x300px
OTT-baner-300x250px
Biofeminn_300x300px