10 razloga da uvrstite grejpfrut u svoju ishranu

Sadržaj teksta

Grejpfrut je tropsko citrusno voće karakterističnog gorko slatkog ukusa. Bogatstvo hranjivim materijama, antioksidansima i vlaknima, kao i niska kalorijska vrednost preporučuju ovo voće za svakodnevno konzumiranje. Pored toga što osvežava, konzumiranje grejpfruta može doprineti boljem zdravlju.

10 razloga da uvrstite grejpfrut u svoju ishranu

1. Niskokaloričan a ipak bogat hranjivim materijama

Grejprfut spade u voće sa najnižom energetskom vrednošću ali je izuzetno bogato hranjivim materijama. Grejpfrut sadrži značajnu količinu vlakana, kao i više od 15 vitamina i minerala značajnih za zdravlje ljudi.

Polovina grejpfruta srednje veličine ima:

  • Kalorija: 52
  • Ugljenih hidrata: 13 grama
  • Proteina: 1 gram
  • Vlakana: 2 grama
  • Vitamin C: 64% RDI
  • Vitamin A: 28% RDI
  • Kalijum: 5% RDI
  • Tiamin: 4% RDI
  • Folata: 4% RDI
  • Magnezijum: 3% RDI

RDI-preporučeni dnevni unos

2. Doprinosi jačanju imuniteta

Zahvaljujući visokom sadržaju vitamina C, grejpfrut može doprineti jačanju imunog sistema i ubrzati oporavak od prehlade i gripa.

Viramin C nije jedini vitamin koji se nalazi u grejpfrutu a koji može imuni sistem učiniti jačim. Grepfrut sadrži i vitamin A za koji se zna da pomaže u zaštiti od zapaljenja i nekoliko zaraznih bolesti.

Male količine vitamina B, cinka, bakra i gvožđa prisutne u grejpfrutu doprinose sveukupnom zdravlju kao i održavanju integriteta kože kao zaštitne barijere organizma.

3. Grejpfrut pomaže u kontroli apetita

Polovina grejpfruta srednje veličine sadrži oko 2gr vlakana. Istraživanja pokazaju da ishrana bogata vlaknima drži sitost i samim tim smanjuje apetit. Ovaj efekat objašnjava se činjenicom da se usporava pražnjenje želuca i povećava vreme varenja hrane.

4. Može doprineti smanjenju telesne težine

Grejpfrut je voće koje se preporučuje u redukcionim dijetama. Pored sadržaja vlakana zahvaljujući kojima osećaj sitosti duže traje pa se smanjuje potreba za hranom, grepfrut sadrži i znatne količine vode.

Istraživanje u kojem je učestvovala 91 gojazna osoba pokazalo je da su oni koji su konzumirali pola grejpfruta pre obroka izgubili više kilograma od onih kojima grejpfrut nije bio uključen u ishranu.

Tokom 12 nedelja dijete koja je podrazumevala i pola grejpfruta pre obroka, učesnici su izgubili u proseku 1.6kg. Druga grupa učesnika koja je bila na istom režimu ishrane ali bez grejpfruta izgubila je u proseku 0.3kg u istom vremenskom periodu.

Druga studija, potvrdila je ove rezultate navodeći i smanjenje obima struka u grupi učesnika koji su konzumirali grejpfrut neposredno pre ili tokom obroka.

5. Može pomoći u prevenciji insulinske rezistencije i dijabetesa

Insulinska rezistencija je stanje u kojem ćelije prestanu da reaguju na delovanje insulina. Insulin je hormon koji reguliše mnogo procesa u organizmu ali je najpoznatoji po svojoj ulozi u kontroli nivoa šećera u krvi. Kada postoji insulinska rezistencija, nivo insulina ali i šećera u krvi su povećani što su dva najznačajnija faktora rizika za razvoj dijabetesa.

Konzumiranje pola grejpfruta pre obroka može doprineti značajnom sniženju i nivoa insuina i insulinske rezistencije, pokazala je studija čiji su rezultati objavljeni u PubMed. „Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies“.

Ova studija je potvrdila i da je generalno ishrana bogata voćem povezana sa boljom kontrolom nivoa šećera u krvi i smanjenim rizikom od razvoja dijabetesa tip 2.

6. Prijatelj srca i krvnih sudova

Redovno konzumiranje grejpfruta može smanjiti rizik od razvoja bolesti srca i krvnih sudova utičući na visinu krvnog pritiska i nivo holesterola.

Grejpfrut je dobar izvor kalijuma. Ovaj mineral izuzetno je značajan za zdravlje srca. Sa samo pola grejpfruta obezbeđuje se 5% ukupnih dnevnih potreba za kalijumom. Adekvatan unos kalijuma povezan je sa smanjenim rizikom od razvoja bolesti srca.

Povoljan uticaj na zdravlje srca grejpfrut ne duguje samo kalijumu već i sadržaju vlakana i bogatstvu antioksidanasa.

Rezultati studije koja je objavljena u PubMed-u pokazali su da konzumiranjem grejpfruta tri puta na dan u trajanju od 6 nedelja može dovesti do značajng sniženja krvnog pritiska, poboljšanja lipidnog profila.

7. Grejpfrut sadrži moćne antioksidanse

Grepfrut sadrži nekoliko sastojka koji pokazuju antioksidantnu aktivnost. Najvažniji među njima su:

Vitamin C – prisutan u značajnim količinama. Ovaj vitamin je snažan antioksidans, može zaštititi ćelije od oštećenja usled kojih dolazi do razvoja hroničnih bolesti.

Bata karoten – u organizmu se pretvara u vitamin A za koji se zna da pomaže u smanjenju rizika od razvoja nekih hroničnih bolesti uključujući bolesti srca, karcinom kao i bolesti očiju kao što je makularna degeneracija.

Likopen – ima jaku antioksidantnu aktivnost. Istraživanja u vezi ove supstance uglavnom su usmerena na njegovu sposobnost da spreči razvoj karcinoma, posebno karcinoma prostate. Takođe, može pomoći u usporavanju rasta tumora kao i ublažavanju neželjenih efekata koje sa sobom nosi terapija karcinoma.

Flavonoidi – zahvaljujući svom delovanju protiv zapaljenja značajni su u smanjenju visine krvnog pritiska i holesterola, čime se umanjuje rizik od razvoja bolesti srca.

8. Smanjuje rizik od nastanka bubrežnih kamenčića

Redovno konzumiranje grejpfruta može smanjiti rizik od razvoja kamena u bubregu. Najčešći tip kamena u bubregu su kalcijum oksalatni kamenčići.

Limunska kiselina koja je prisutna u grejpfrutu može biti efikasna u sprečavanju stvaranja kalcijum oksalatnih kamenčića tako što vezuje kalcijum u bubrezima i izbacuje ga iz organizma.

Isto tako, limunska kiselina ima sposobnost da poveća zapreminu i ph urina stvarajući na taj način nepovoljne uslove za stvaranje kamena u bubregu.

9. Hidrira

Najveći deo težine grejpfruta čini voda što ovo voće čini izuzetnim za hidrataciju. Polovina grejpfruta sadrži oko 118ml vode što čini 88% njegove ukupne težine.

Da biste obezbedili svom organizmu dovoljnu količinu tečnosti najbolje je uzimati vodu ali od pomoći može biti i konzumiranje namirnica koje su bogate vodom među kojima grejpfrut  zauzima značajno mesto.

10. Ne zahteva obradu

Grejpfrut je lako uvrstiti u plan ishrane. Zahteva malo ili ni malo obrade. Dovoljno je oljuštiti koru i grejpfrut je spreman za jelo. Preporučuje se i kao sastojak salata i smutija.

Pored brojnih benefita, grejpfrut ipak nije za sve!

Sok od grejpfruta i konzumiranje proizvoda od grejpfruta imaju potencijalne zdravstvene koristi, međutim, njihov unos je takođe povezan sa interakcijama sa određenim lekovima. Sok od grejpfruta značajno inhibira izoenzim CYP3A4 i P-glikoprotein (P-gp) te dolazi do povećanja bioraspoloživosti lekova koji su supstrati za CYP3A4 i P-gp.

Interakcije soka od grejpfruta sa lekovima pripisuju se flavonodima (kvercetin, naringin, naringenin i kempferol) kao i furanokumarina (bergamotin). Značajno je da i beli i crveni grejpfrut uzrokuju interakcije.

Do interakcije može doći i kada se unosi u razmaku od 12h.

Interakcije grejpfruta bi se mogle teorijski posmatrati i kao pozitivna interkacija, u smislu primenjivanja manje doze leka, međutim u praksi nije baš tako, zbog različitog sadržaja flavonoida, a i interindividualne razlike sadržaja izoenzima (brzi, spori metabolizeri).

Primeri lekova gde bi se trebao izbegavati sok od grejpfruta zbog interakcija: atorvastatin, simvastatin, lovastatin, amjodaron, karbamazepin, verapamil, felodipin, eritromicin i mnogi drugi.

Ukoliko koristite neki lek, konsultujte se sa lekarom ili farmaceutom koju hranu biste trebali konzumirati u manjim količinama ili isključiti iz ishrane.

Naizgled bezazlene količine hrane, mogu itekako uticati na bioraspoloživost leka, a samim tim i efekat.

Ukoliko imate osetljive zube, izbegavajte grejfrut

Prema statistikama stomatologa, svaka treća osoba ima problem sa povećanom osetljivošću zuba na podražaje. U osnovi preosetljivosti je oštećenje gleđi ili problem sa desnima.

Limunska kiselina koja je prisutna u citrusnom voću može oštetiti zubnu gleđ ukoliko se ovo voće konzumira u većim količinama. Ukoliko imate osetljive zube preporuka je da izbegavate citruse.

Zube možete zaštititi od delovanja limunske kiseline iz citrusa i uživati u ukusu i zdravstvenim blagodetima poštujući preporuke:

  • Nikada je sisajte grejpfrut ili drugo kiselo voće.
  • Isperite usta vodom nakon jela i sačekajte 30 minuta pre nego operete zube.
  • Uz voće jedite sir. Uloga sira je da neutrališe kiselost u ustima i stimuliše stvaranje pljuvačke.

Crveni ili beli grejpfrut, ima li razlike

Sve sorte grejpfruta su bogate vitaminom C, a postoji vrlo mala razlika između crvenog i belog grejpfruta u pogledu ove hranljive materije. Sadrže približno istu količinu kalijuma, dijetnih vlakana, ugljenih hidrata.

Crveni grejpfrut je primetno slađi od belog, uprkos činjenici da ima uporediv sadržaj šećera.

Najveća razlika je u sadržaju vitamina A. Crveni grejpfrut ima znatno veći sadržaj vitamina A. Jedna šolja crvenog grejpfruta obezbeđuje 50 % dnevnog preporučenog unosa vitamina A, prema USDA bazi podataka o nutrijentima. Za razliku od crvenog, beli grejpfrut samo 2 % dnevne preporučene količine, prema USDA.

NAJNOVIJI TEKSTOVI
Please select listing to show.