Silikoni u preparatima za kosu

Sadržaj teksta

Silikoni su sintetički proizvodi sačinjeni od dva veoma rasprostranjena materijala na planeti: peska i kvarca. Ove supstance postoje od šezdesetih godina devetnaestog veka, ali u poslednje vreme zavređuju veliku pažnju stručne i šire javnosti. Dugo se zbog svojih prednosti koriste u različitim kozmetičkim proizvodima.

Danas su silikoni prisutni u oko 50% svih novih kozmetičkih proizvoda na tržištu.

Ono što silikone čini pogodnim je što se mogu naći u više različitih oblika – od vodenastih, lako razmazivih tečnosti, do ulja, pasti i čvrstog stanja. Danas se zna da su veoma kompatibilni sa drugim sastojcima kozmetičkih proizvoda, čak i onim na biljnoj bazi, što je važno za prilagodljivost formulacije. Dodatno, nisu previše reaktivni i toksičnost im je dokazano niska, pa se smatraju relativno bezbednim za upotrebu.

Stoga, često se sreću u proizvodima za zaštitu od sunca, negu kože, losionima, kao i dekorativnoj kozmetici.

Kada je reč o kozmetici za negu kože, korisnici su najviše zadovoljni izgledom i osećajem koji pružaju silikoni – sjajni film, glatkost i mekoća kože.

Šta sve sadrže kozmetički proizvodi i ima li razloga za zabrinutost?

Kako silikoni deluju na kosu?

Kosa je struktura sačinjena od nekoliko komponenti koje se ponašaju kao celina. Dlaka sisara je podeljena u tri glavne regije, redom od spolja ka unutra: kutikula, korteks i medula.

Zanimljivo je da je medula prisutna kod ’’tvrđe’’ dlake – kod sede kose, guste kose i dlake brade, ali izostaje kod tanke dlake novorođenčadi. Smatra se da je medula ’’slaba tačka’’ dlake, te da preko nje počinje ’’rascvetavanje’’ krajeva.

Korteks čini veliki deo dlake, izgrađen je od izduženih ćelija i sadrži proteine i granule melanina. Proces ispravljanja kose se zasniva na raskidanju veza koje drže alfa-heliks strukturu proteina u korteksu uvijenom, na taj način podstičući rastegljivost dlake.

Kutikula je regija koja se sastoji od keratinocita, raspoređenih tako da se jednim delom preklapaju, podsećajući na krljušt ribe ili crep krova. Svaka ćelija kutikule je obložena tankom membranom – epikutikulom.

Dlaka je hidrofobna zahvaljujući sloju lipida kojim je obložena. Kod hemijski tretirane kose može doći do otklanjanja ovog sloja, što čini dlaku osetljivijom na oštećenja. Međutim, dokazano je da upotreba kozmetike za negu može sprečiti ovaj proces.

Silikoni se nalaze na listi sastojaka kozmetike za negu kose, i to često pri njenom vrhu, što znači da su prisutni u značajnim koncentracijama: regeneratorima, maskama za kosu, serumima, losionima, uljima. To su svi sastojci čije se ime završava na -cone ili -conol.

Dimetikon

Jedan od najviše korišćenih silikona je dimetikon, poznat i pod nazivom polidimetilsiloksan, a na listi sastojaka se nalazi kao Dimethicone. On je glavni sastojak 2-u-1 šampona. Pored njegovog imena obično stoji broj koji upućuje na viskozitet, a često se koristi dimetikon viskoziteta od 200 do 1000 mPas.

Prilikom formulisanja kozmetičkih proizvoda, deluje kao antipeneće sredstvo i emolijens, a takođe ima funkciju zaštite kože i kondicioniranja kose.

Brzo se suši posle primene, pa je poznat po tzv. ’’suvom dodiru’’.

Vodootporan je, na koži ostavlja film koji ne zatvara pore, a na kosi može zaostati i posle pranja. Po nanošenju regeneratora, maske, ulja ili drugog proizvoda na njegovoj bazi na kosu, ona postaje zaglađenija i sjajnija, ali ne izgleda masno i kao da nema volumena.

Silikoni se međusobno razlikuju po rastvorljivosti u vodi, pa će se drugačije ponašati na kosi. Neki silikoni mogu povećati sjaj dlake reflektujući svetlost. Dimetikon štiti dlaku od uticaja trenja, a drugi silikoni mogu dati kosi izgled punoće.

Kada su se pojavili prvi 2-u-1 šamponi, postojala je briga da će silikoni otežavati kosu, pošto obrazuju film oko dlake. Često se preporučuju za negu oštećene kose jer je ustanovljeno da imaju zaštitinu finkciju. Takođe, efikasno štite dlaku od tretmana toplotom.

Danas se često sreće uverenje da prirodno znači bolje i bezbednije, pa neretko viđamo tretmane za kosu sa oznakom ’’bez silikona’’. Međutim, bitno je imati u vidu da nema jasnih smernica koje određuju šta znači prirodan proizvod, te da danas marketing u velikoj meri teži da odredi šta treba, a šta ne treba da se nalazi u našoj rutini nege.

Saznajte više o orgnskoj i prirodnoj kozmetici: Organska i prirodna kozmetika

NAJNOVIJI TEKSTOVI
Mycoseb-baner-300x300px
CG-19-INSTA-696x696
Mycoseb-baner-300x300px3