Školska fobija je otpor deteta prema odlasku u školu zbog intenzivnog straha. Dete naizgled želi u školu, ali ispoljava niz telesnih manifestacija koji okolinu pogrešno usmeravaju da uzrok traže u telesnom, umesto psihičkom.
autor: Jasna Bulajić-Stepanović, psiholog-psihoterapeut, psiholog Mense Srbije, jasnab@mensa.rs
Simptomi su prisutni radnim danima, a nestaju vikendom, tokom praznika i raspusta. To nije razvojni, već neurotski strah koji se obično javlja zbog nerasčišćenih porodičnih odnosa, osobina ličnosti deteta, ambicioznosti roditelja, neslaganja sa vršnjacima i sl.
Školsku fobiju nikako ne treba mešati sa bežanjem iz škole i problematičnim ponašanjem.
ŠTA JE ŠKOLSKA FOBIJA I KADA SE JAVLJA?
Školska fobija nije razvojni, već neurotski strah (dakle ne predstavlja normalnu razvojnu pojavu), nije prisutan kod većine dece, teže prolazi spontano i zahteva terapijsku intervenciju.
Obično se javlja u uzrastu kada su pojačani zahtevi i očekivanja od dece (u osnovnoj školi u prva dva i u petom razredu, a u srednjoj početkom prvog razreda).
Iako je mnogi vezuju za početak školske godine, školska fobija može nastati i kasnije, podstaknuta neprijatnim iskustvima (ismevanje vršnjaka, teškoća u savladavanju gradiva, promena učitelja, „prozivka“ učitelja, odsustvo iz škole zbog bolesti, promena škole, razvod roditelja i sl.).
Školska fobija nije bežanje iz škole i problematično ponašanje.
Deca koja pate od školske fobije nastoje da postignu što bolji uspeh, lepo se ponašaju, čak preadaptirano. Na svesnom planu žele da idu u školu, ali na nesvesnom to sabotiraju kroz somatizaciju koja može svojim intenzitetom dostići oblik paničnog napada.
Burne reakcije su češće i jače na mlađem uzrastu. U adolescenciji je ova fobija ređa, simptomatski neupadljivija, počinje postepeno ali više kao izraz sindroma mogućih dubljih poremećaja.
KAKO PREPOZNATI STRAH DETETA?
Školska fobija se manifestuje kao otpor deteta prema odlasku u školu zbog intenzivnog straha. Taj strah je toliko jak da parališe i vodi izbegavanju, a sekundarna dobit proistekla iz takvog ponašanja dodatno učvršćuje fobiju.
Dete naizgled želi u školu, svesno se ne opire ali prevaga nesvesnog dovodi do niza telesnih reakcija,somatizacija u vidu povraćanja, glavobolje, psihogeno povišene temperature, bolova u stomaku, nesvestice, opšte slabosti, tahikardije, teškoća sa disanjem, poremećaja spavanja i sl.
Ono što je posebno važno je da se simptomi ispoljavaju radnim danima, pojačavaju uoči vremena odlaska u školu a nestaju vikendom, tokom praznika i raspusta.Tako maskirani simptomi izazivaju dodatnu pažnju i zabrinutost roditelja i učitelja, uzroci se pogrešno traže u somatskom umesto psihičkom aspektu.
MOGUĆI UZROCI ŠKOLSKE FOBIJE:
Porodični odnosi:
Glavni uzrok treba tražiti u porodičnim odnosima koji podstiču separacionu anksioznost (strah od odvajanja). Dete se opire odvajanju od roditelja, a školska fobija je posledica tog straha. Ako je roditelj anksiozan, lakše taj nemir prenosi na dete, bilo putem otvorenog pokazivanja straha ili prezaštićivanja. Slično se dešava u disfunkcionalnim porodicama sa čestim sukobima, u kojima dete pokušava da svojim prisustvom kontroliše i spreči nasilje. Iznenadna bolest člana porodice ima isti efekat, a to je pokušaj kontrole novonastale situacije, sprečavanje raspada porodice ostajanjem kod kuće.
Osobine ličnosti deteta:
Perfekcionizam dovodi do odsustva prava na grešku, pa se svaki, makar i simbolični neuspeh doživljava kao krah i razlog za povlačenje i izbegavanje škole. Jaka ambicija prevazilazi potencijale koji mogu biti i iznadprosečni, ali ipak nedovoljni da se stalno doživljava uspeh. Ako dete vrednuje sebe i svoju ličnost kroz školski uspeh a ne uložen trud, pad postignuća (makar bio minimalan) doživeće kao povredu, kao da nije dovoljno dobro.
Dolazi do neosnovane generalizacije („ništa ne vredim, niko me zato neće voleti“), sumnje u sopstvenu inteligenciju. Telesne simptome doživljavaju kao olakšanje, razlog za izbegavanje potencijalnog neuspeha.
Ambicioznost roditelja:
Iako to čine iz najbolje namere, roditelji često na pogrešan način „hrabre“ dete. Preopterećenost vannastavnim aktivnostima dovodi do zamora i manjka vremena za školske zadatke.
Rečenice tipa „ti si prepametan, bićeš najbolji, imaćeš sve petice, svi će ti se diviti“ opterećuje dete i vodi strahu od neuspeha, dete misli da će biti voljeno samo ako je izrazito uspešno.
U kasnijem uzrastu (adolescenciji) takva porodična klima vodi izboru zanimanja koje se ne voli, a najambiciozniji su upravo roditelji koji sami nisu ostvarili ono što su želeli, pa to prebacuju na decu.