Petar Pan sindrom, prepoznajte ga u stvarnom životu

Sadržaj teksta

Petar Pan sindrom se odnosi na nespremnost da se odraste i preuzme odgovornost, da se izađe iz egocentrične, nezrele faze. Vezuje se za muški, mada važi za oba pola.

autor: Jasna Bulajić-Stepanović, psiholog-psihoterapeut, psiholog Mense Srbije, psiholog Mense Crne Gore, supervizor Mense Bosne i Hercegovine, jasnab@mensa.rs


Mnoge zrele, samosvesne, uspešne poslovne žene, zrelost pokazuju samo na poslu. Kada hemija proradi može ih privući neozbiljan, večiti mladić Petar Pan. Posle kratkog zajedničkog leta sledi otrežnjenje: shvataju da su umesto sa šarmantnim i energičnim u vezi sa emotivno nezrelim, nestalnim partnerom koji traži stalnu pažnju, a beži od odgovornosti. Zašto se to dešava i kako da žena ne pravi neurotične, već zrele izbore.

Petar Pan je večiti mladić, nezreo, neodgovoran, stalno kasni, vreme mu nije važno, sebe stavlja u prvi plan, teško izražava emocije, traže stalno divljenje, veliki je šarmer, ne priznaju krivicu, svaljuje je na druge. Živi u trenutku, izbegava razgovor o zajedničkoj budućnosti, emotivno nezreo, teško podnosi autoritet, bitno mu je kakav utisak ostavlja, kada zabrlja brani se nevešto, dečački. Ako je toliko nezreo otkud tolika popularnost kod žena?

Petar Pan sindrom se odnosi na nespremnost da se odraste i preuzme odgovornost, da se izađe iz egocentrične, nezrele faze. Vezuje se za muški, mada važi za oba pola.

Petar Pan je dečak u telu muškarca, šarmantan i zavodljiv, pun energije koju rasipa, uživa u trenutku, bez obaveza i stega. Mladi se sve kasnije osamostaljuju, roditelji strah da “decu puste” u život ne ispoljavaju svesno, već u formi bezuslovne ljubavi. Šalju poruku da je život težak, pa deca ne žure sa odrastanjem. Obezbeđivanje finansija nije isključivo obaveza muškaraca, sve češće žene dobro zarađuju, što raspodeljuje društveni uticaj i moć. Kako se živi duže, stiče se utisak da “ima vremena” za važne životne odluke, što emotivno-socijalno nezrele drži u zavisnosti od roditelja.

Kakve su psihološke osobine i odnosi između Petra Pana, Vendi i Zvončice u životu?

Petar Pan ima strah od vezivanja i odgovornosti, boji se da će ga partnerka promeniti, izlazi iz veze čim oseti bliskost. Šarmantan je, ne želi stabilnu vezu i odgovornost, voli kraće veze sem ako ne naleti na ozbiljnu partnerku koja mu toleriše neozbiljnost (Vendi). Očekivanja im se razlikuju: Petar Pan želi da ga Vendi prihvati bezuslovno, ali na način na koji to čini majka. Srećan je ako ispuni očekivanja mada to nije ravnopravni, već odnos majke i deteta, koji ga drži u zavisničkoj poziciji. To nije zreli već infantilni odnos koji ne ispunjava ozbiljnu, savesnu, mada nesigurnu Vendi. Ona bira popularnog, osvajanjem neosvojivog raste joj cena i samopouzdanje. Želi da ljubavlju promeni Petra Pana, ali on ne želi da se menja.

Takva veza traje dok Vendi sve toleriše, a kad uđe u krizu srednjih godina on se može ženiti više puta mlađim partnerkama koje mu odgovaraju po socijalnoj i emotivnoj (ne)zrelosti.

Psihoterapija je jedini način da se Petar Pan promeni tako da to odgovara svima, pod uslovom da se sam javi za pomoć.

Petar Pan sindrom je posledica neadekvatnih obrazaca u primarnoj porodici, dominantne majke koja kontroliše davanjem naizgled bezuslovne ljubavi,  a u stvari ga vezuje za sebe i ne pušta da odraste.

Vendi je ozbiljna, odgovorna, biranjem Petra Pana zadovoljava majčinske potrebe, što drugima deluje kao da bezuslovno voli. Veza traje dok ona održava iluziju da ga menja, dok joj “ne pukne film” zbog neke Zvončice koja oko njega obleće, mada je u stanju da dosta toleriše, uzalud očekujući da se on smiri a ona dobije nagradu za strpljenja i toleranciju. Zvončica je ženski Petar Pan, veoma mu je slična i kao takva privlačna za kombinaciju i tajne veze. Može biti poslovno uspešna, nezavisna, a u stvari puna besa, ljubomore, jer je u primarnoj porodici morala da zasluži ljubav. Takmiči se, deluje jako, a ima strah od gubitka kontrole i priznavanja osećanja. Perfekcionista, voli izazove i zabavu, takođe ne želi da odraste, pa bira zauzetog ili teško osvojivog muškarca. Ne odgovara joj odnos jedan na jedan jer se teško daje, voli igrice i izazove. Zavodljiva je, sa puno udvarača, ali umesto da izabere nekog od njih bira onog koji je neće. Privlači je Petar Pan, misli da su dve polovine iste jabuke a i zato što voli takmičenje sa Vendi. Pokušava da razreši konflikte iz detinjstva, da pobedi posesivnu majku a osvoji figuru oca za kojom čezne.

Odnos prema obavezama (deca, posao…)

Mnogi misle da će Petra Pana očinstvo smiriti i uozbiljiti, ali to se ne dešava, mada može biti zabavan deci. U mladosti često bira stariju partnerku, očekujući razumevanja i toleranciju. Slično je na poslu: nema jasno postavljene ciljeve, teško istrajava, menja poslove, obično bira umetničku profesiju ili neki posao gde ne postoje objektivni parametri uspeha. Nestalan, često menja interesovanja. Posao kad god može vezuje za putovanja, u skladu sa hedonizmom. Mašta o velikoj zaradi i poslu veka, ima ideju o uspehu ali bez razrade plana I radnih navika, više u formi želje i neusmerene aktivnosti. Za neuspeh krivi druge, misli da mu sve pripada. Teško podnosi autoritet, bira poslove bez hijerarhije. U prijateljstvu je površan, voli zabavu, u centar svega stavlja svoje potrebe. Brižan ali za sebe, kada poklanja čini to tako da lično ima koristi, stvari posmatra iz svog a ne tuđeg ugla.

Hitna kontracepcija – zbog nas i planiranja naših porodica

Zvončica i Vendi

Nezreli a zavodljivi Petar Pan privlači dva tipa žena: ozbiljnu, odgovornu Vendi i ambicioznu Zvončicu. U detinjstvu je Petar Pan najčešće bio prezaštićivan, ima nerazrešen odnos sa dominantnom majkom, kojoj nijedna devojka nije dovoljno dobra za njega. Vendi je bila oduvek starmala, odgovorna, radila sve po pravilima, vodila računa o mlađoj deci, zato bira Petra Pana koji dozvoljava sebi ono što ona nije, a to je zabava. Zvončica je morala da se bori za ljubav i pažnju roditelja, najčešće posesivne ili egocentrične majke i strogog i često odsutnog oca, pa je takmičenje njeno prirodno stanje a količina besa i ljubomore višestruko prevazilaze povod, iako je često prijatne i zavodljive spoljašnjosti.

Petar Pan ne mora nužno menjati partnerke, dešava se da Vendi upozna rano i sa njom godinama dobro funkcioniše.

Najbolje je kada žena nije ni Vendi ni Zvončica, već nešto između, tako da drži pažnju Petra Pana veoma dugo.

Čas je kao Vendi koja ga čeka bez pridikovanja, čas Zvončica koja učestvuje u zabavi i putovanjima, ali u svim tim slučajevima reč je o neurotičnim izborima (samo je zreli pristup vezi pravi izbor).

Problem može nastati u dva navrata: prvi je kod planiranja potomstva (on nikada nije spreman, mada nije često ni ona, zato i bira partnera koji je veliko dete i tako posredno zadovoljava majčinski nagon); drugi nastaje u srednjem dobu, jer on odbija da stari, pa počinje da traži pažnju i divljenje sa strane. On ne traži majku koja će ga prevaspitati, već obožavati i sve tolerisati. Sa njegovom narcisoidnom prirodom jedino žena sa sindromom Vendi može izaći na kraj dok joj ne dosadi, tj. dok ne shvati da se on neće nikada promeniti, da njene potrebe nisu zadovoljene.

Sa stanovišta života i terapije, kako prevazići neurotične izbore?

Ako žena menja sebe samo da bi osvojila Petra Pana, gubi jer to čini iz pogrešnih motiva, isto kao Vendi ili bilo koja požrtvovana majka. Treba da radi na sebi zarad sebe, da teži da ispunjava svoje ciljeve i tako se ostvari. Ako na tu promenu Petar Pan reaguje pozitivno i aktivira se, ulaže u odnos ravnopravno i zrelo, to je veza dve odrasle jedinke koje se dodatno povezuju. Međutim, ako Petar Pan i dalje ostane nezreo, za nju je najbolje da tu neurotičnu vezu prekine, ali da ne menja svoje novo Ja, da se ne vraća u ulogu Vendi da ne bi privukla još jednog Petra Pana. Život nije bajka, treba birati ravnopravnog partnera, da bude podrška i u dobru i u zlu.

NAJNOVIJI TEKSTOVI
Probiotici-baner-300x300px
INSTA-2-696x696
image1-1-696x696